Menu
Zatvoriť menu
Zatvoriť

Technický lexikón

Čo znamená MPI? Čo je to anténna diverzita? Aký je rozdiel medzi systémom "Easy Entry" a "Easy Open"? Technický lexikón vám pomôže s vysvetlením pojmov a ponúka vám informácie o technike.

1‑9   A‑C   D‑J   K‑O   P‑R   S‑Z

D

Dátová zbernica

Dátová zbernica slúži na rýchlu výmenu všetkých možných informácií medzi snímačmi, ovládačmi a riadiacimi jednotkami vo vozidle. Zabezpečuje to, že informácie z jedného senzora môžu byť postúpené a spracované viacerým riadiacim jednotkám prostredníctvom digitálnej výmeny. Riziko úplného zlyhania sa výrazne znižuje.

Príklad pre takýto spôsob fungovania je napríklad dažďový snímač: Ak hlási "prší", dátová zbernica aktivuje stierače čelného skla, stierače brzdového kotúča, vetranie čelného skla a svetlo.

Dažďový senzor

Dažďový senzor reguluje intervaly stierania automaticky podľa intenzity dažďa. Senzor je umiestnený v držiaku vnútorného spätného zrkadla. Skladá sa z viacerých infračervených svetelných diód a jednej centrálne umiestnenej fotodiódy. Svetlo vyslané svetelnými diódami sa odráža od čelného skla a dopadá na fotosenzor. Čím viac dažďových kvapiek sa na čelnom skle nachádza, tým menej svetla senzor prijíma. Táto informácia je postúpená riadiacej elektronike, ktorá primerane prispôsobí frekvenciu stierania. Citlivosť senzorov sa dá individuálne nastaviť na páčke stierača.

Dažďový senzor je vytvorený tak, aby jeho funkčnosť neovplyvnili ani malé poškodenie, špina, či starnutie čelného skla. Vodič sa môže plne venovať jazde a premávke, bez toho, aby musel nastavovať frekvenciu stierania. Táto funkcia Vám ponúka výhodu hlavne vtedy, keď pri obmedzenom výhľade na mokrej vozovke predbiehate nákladné vozidlo.

Denné svietenie

Prídavné svetlo znižuje riziko nehody za denného svetla.

Denné svietenie
Samostatné svetlá, ktoré sú integrované do svetlometu alebo do nárazníka. Passat a Polo sú príkladmi s denným svietením v nárazníku.

Trvalé denné svietenie
Stretávacie svetlá zapnuté cez deň.

Funkcie sa automaticky zapnú pri naštartovaní motora.

Diaľkové ovládanie

Centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním ponúka vysoký komfort ovládania. Prostredníctvom rádiového signálu odomyká a zamyká všetky dvere a kapotu batožinového priestoru. V závislosti od výbavy sa pomocou jednoduchého nastavenia dá odomknutie obmedziť len na dvere vodiča (otváranie jedných dverí).

Prístup ku krytu palivovej nádrže sa ovláda automaticky prostredníctvom príkazov centrálneho zamykania. V prípade potreby sa dvere batožinového priestoru dajú otvoriť samostatne pomocou tlačidla na diaľkovom ovládači. Zámky vozidla sú navrhnuté tak, že po zamknutí dverí pomocou diaľkového ovládača, už nie je možné dvere manuálne otvoriť, čím sa výrazne zlepšila ochrana proti vlámaniu. Ochranu pred prepadnutím vo vozidle vám zabezpečí vnútorné tlačidlo, ktoré z vnútra synchrónne zamkne a odomkne všetky dvere a kapotu batožinového priestoru.

Prístup do batožinového priestoru je systémom centrálneho zamykania zablokovaný hneď po rozjazde vozidla. Má sa tým zabrániť neoprávnenému vstupu. Zablokovanie sa automaticky zruší, keď vodič vytiahne kľúč zo zapaľovania alebo keď niekto opustí vozidlo.

Okrem toho môže byť aktivované aj úplné automatické zamknutie, ktoré je závislé od rýchlosti. Systém zamkne všetky dvere a batožinový priestor, keď je rýchlosť vozidla vyššia ako 15 km/h. Automobil sa odomkne automaticky, keď vodič vytiahne kľúč zo zapaľovania alebo keď niektorý cestujúci otvorí dvere.

Diferenciál

Diferenciál - nazvaný aj rozdeľovacia prevodovka - vyrovnáva rôzne otáčky na hnacích nápravách.

Rôzne otáčky vznikajú vtedy, keď kolesá rovnakej nápravy opisujú pri prejazde zákruty rozdielne dráhy. Pri prejazde zákrutou sa vonkajšie koleso otáča rýchlejšie ako vnútorné. Vyrovnanie otáčok na hnacích nápravách najčastejšie zabezpečuje kužeľový diferenciál. Samosvorný diferenciál bráni pretočeniu kolesa a hnaciu silu presmeruje na koleso s lepšou trakciou. Za týmto účelom môže byť rozdelenie otáčok deaktivované manuálne alebo automaticky až na 100 %. Vďaka tomu dostane koleso s lepšou trakciou, napr. na klzkom povrchu, až 100 % hnacej sily.

Pri vozidlách s pohonom všetkých kolies je nutná rozdeľovacia prevodovka, ktorá krútiaci moment rozdeľuje medzi prednú a zadnú nápravu. Vzhľadom na to, že sa nápravy pri prejazde zákrutou otáčajú rôznymi rýchlosťami, je aj tu potrebné vyrovnanie otáčok. Diferenciál použitý v tomto prípade sa označuje ako centrálny diferenciál.

Pozrite si tiež:
Elektronická uzávierka diferenciálu XDS

Diferenciál Torsen

Diferenciál Torsen je súčasťou pohonu všetkých štyroch kolies 4MOTION. Je to mechanicky samosvorný medzinápravový diferenciál, ktorý podľa potreby reguluje hnaciu silu medzi prednou a zadnou nápravou.

Pozrite si tiež:
4MOTION

Digitálne rádio DAB

Pomocou digitálneho rozhlasového vysielania (DAB) prijíma rádio alebo rádio a navigačný systém nielen audio signál (hudbu a hovorené slovo), ale súčasne aj ďalšie dátové signály (informácie o premávke, programe, hudbe, počasí, atď.) V prípade, že je rádio alebo rádio a navigačný systém vybavený vhodným displejom, vie zobraziť aj mapy mesta alebo animácie.

Pozrite si tiež:
Rádio a navigačný systém

Digitálne spracovanie zvuku (DSP)

Digitálne spracovanie zvuku od spoločnosti Volkswagen sľubuje novú dimenziu počúvania hudby. Špeciálny algoritmus dokáže ovládať zvuky v interiéri vozidla a na každom mieste dosiahne takmer rovnaký harmonický zážitok z hudby. Zvuk okolo poslucháča rozdeľuje ako v koncertnej sále. Priestorový dojem je optimalizovaný aj pri bežných stereo zdrojoch, ktoré sú konvertované na prehrávanie v niekoľkých samostatných audio kanáloch.

Diverzitná anténa

Diverzitná anténa zabezpečuje najlepšiu možnú kvalitu príjmu a tým vynikajúci zvuk rádia aj na miestach, kde je príjem horší. Elektromagnetické vlny rádiových a televíznych vysielačov sa odrážajú od budov a kopcov. Preto anténa príma nielen jeden signál, ale aj oneskorene prichádzajúce odrazené časti signálu, ktoré môžu viesť k zhoršeniu kvality príjmu. Pritom sa hovorí o viaccestnom rušení signálu. Pri diverzitnej anténe prijímajú rádiový signál viaceré antény (až štyri) a prijímač šikovne spája signály jednotlivých antén, čím úspešne filtruje rušenie signálu.

Dojazd

Dojazd označuje vzdialenosť, ktorú je možné prejsť bez nabíjania s plne nabitou batériou. Skutočný dojazd závisí v skutočnosti od štýlu jazdy, rýchlosti, použitia komfortných a ďalších zariadení, vonkajšej teploty, počtu cestujúcich a nákladu, ako aj od topografie.

Doplnkový prístroj

Ukazovatele v prídavnom prístroji nad stredovou konzolou - k dispozícii ako voliteľná výbava alebo ako súčasť voliteľnej výbavy pre modely Scirocco, Beetle a Beetle Cabriolet - informujú vodiča o plniacom tlaku a teplote motorového oleja. Multifunkčné stopky merajú čas státia a čas na okruh.

Dynamická regulácia diaľkových svetiel "Dynamic Light Assist"

Dynamická regulácia diaľkových svetiel "Dynamic Light Assist" sa vďaka lepšiemu osvetleniu cesty postará o ešte väčší komfort v premávke.

Systém s variabilným osvetlením vozovky umožňuje jazdu s trvalo zapnutými diaľkovými svetlami bez toho, aby ste oslňovali vodičov v opačnom smere. Funkcia maskovania čiastočne zacloní diaľkové svetlá. Kamera integrovaná vo vnútornom spätnom zrkadle registruje ostatných účastníkov premávky a okolité osvetlenie a informácie posiela systému "Dynamic Light Assist". Celkové osvetlenie vozovky sa vďaka tomuto systému výrazne zlepší.

Dynamická regulácia diaľkových svetiel "Dynamic Light Assist" sa postará o úplne nový pocit z osvetlenia tým, že svetlá neustále prispôsobuje dopravnej situácii.

Pozrite si tiež:
Automatické natáčanie do zákrut

Dynamická navigácia

Navigácia s dynamickým navigovaním sleduje pri dopravných správach obmedzenia, spomalenú premávku, dopravné zápchy alebo uzavreté úseky ciest, kontroluje, či sa týmto miestam dá vyhnúť a vodiča naviguje po novo prepočítanej trase.

Navigačný systém na to využíva dopravné správy vysielané prostredníctvom Traffic Message Channel (TMC).

Pozrite si tiež:
Navigácia
Traffic Message Channel (TMC)

Dynamická regulácia svetiel

Dynamická regulácia svetiel zabezpečuje optimálne nastavenie svetiel a osvetlenie jazdného pruhu. Regulácia svetiel umožňuje konštantný rozsah svetlometov pri všetkých situáciách zaťaženia vozidla a bráni oslneniu vodičov v opačnom smere. Regulácia prebieha automaticky a prispôsobuje uhol sklonu svetlometov príslušným podmienkam zaťaženia.

Dynamická regulácia svetiel kompenzuje zaťaženie vozidla cestujúcimi a batožinou a koriguje nastavenie svetlometov aj pri rozjazde, zrýchlení a brzdení.

Riadiaca jednotka spracováva okrem signálov snímačov náklonu aj signály z elektronického otáčkomera a riadiacej jednotky systému ABS. Vďaka tomu dokáže systém rozlíšiť, či vozidlo stojí alebo jazdí konštantnou rýchlosťou. Riadiaca jednotka tiež rozlišuje zmenu signálov rýchlosti (zrýchlenie a brzdenie). Zmena nastavenia dosahu svetiel prebieha v zlomkoch sekundy. Motory vo svetlometoch zabezpečia, v závislosti od rýchlosti, optimálne osvetlenie bez ohľadu na to, či jazdíte na diaľnici, na ceste prvej triedy alebo po meste. Ak je vozidlo vybavené xenónovými svetlami, zo zákona musí disponovať aj automatickou reguláciou svetiel. Dynamická regulácia svetiel je vo vozidlách značky Volkswagen štandardom.

Pozrite si tiež:
Bi-xenónové svetlomety

Dynamický asistent pre rozjazd do kopca

Dynamický asistent pre rozjazd do kopca zvyšuje pri vozidlách s elektronickou parkovacou brzdou komfort vodiča pri rozjazde. To znamená, že sa vodič môže s vozidlom jednoducho pohnúť bez toho, aby musel uvoľniť elektronickú parkovaciu brzdu. Účinnú pomoc predstavuje hlavne pri rozjazde do kopca.

Pre zabezpečenie optimálneho rozjazdu sú modely s mechanickou prevodovkou vybavené senzorom, ktorý vyhodnocuje prácu spojky a zabezpečuje tak optimálnu reakciu systému. Na to, aby sa vozidlo pohlo, stačí pridať plyn a uvoľniť spojku. Pri modeloch s automatickou prevodovkou stačí, keď vodič vytlačí pedál akcelerátora. Riadiaca jednotka elektronickej parkovacej brzdy vyhodnotí signály o krútiacom momente a počte otáčok motora, sklon svahu a polohu pedála akcelerátora prípadne spojkového pedála, aby určila ideálny moment pre uvoľnenie brzdy.

Pozrite si tiež:
Parkovacia brzda, elektronická
Funkcia Auto Hold

Dynaudio, zvukový systém

Sofistikovaný zvukový systém Dynaudio tvoria vysokokvalitné reproduktory s technológiou DSP (Digital Signal Processor = digitálny signálový procesor) a digitálny multikanálový zosilňovač. Reproduktory a ich umiestnenie sú presne prispôsobené interiéru vozidla. Výsledkom je dokonalý zvuk, aký poznáme len pri špičkových hudobných zariadeniach.

Tento hudobný zážitok dosahuje o. i. prostredníctvom zušľachtených vysokotónových reproduktorov a exkluzívnych basových reproduktorov. Zabezpečujú prirodzené rozlíšenie najvyšších a najnižších frekvencií, ako aj homogénne rozdelenie zvuku v celom interiéri. Membrány majú tiež špeciálnu kvalitu: vďaka patentovanému materiálu MSP (Magnesium Silicate Polymer), ktorý je mimoriadne ľahký, tvarovo stabilný a takmer bez rezonancie. Silný pohon zabezpečujú špeciálne dvojité magnety, ktoré umožňujú maximálnu dynamiku a schopnosť vyrovnať sa s vysokým zaťažením.

E

Easy Entry

Predné sedadlá s funkciou Easy Entry umožňujú pri dvojdverových vozidlách mimoriadne veľký a pohodlný prístup k zadným sedadlám. Dosiahne sa to vďaka prednému sedadlu, ktoré je možné posunúť výrazne dopredu a operadlom sedadla, ktoré sa tiež dá sklopiť výrazne dopredu. Pamäťová funkcia zvyšuje komfort ovládania, pretože predné sedadlá sa po opätovnom vyklopení nachádzajú vo svojej pôvodnej polohe.

Pozrite si tiež:
Easy Fold

Easy Fold

Funkcia Easy Fold robí nastupovanie do vozidlá s viacerými radmi sedadiel jednoduchším. Obidve vonkajšie sedadlá v druhom rade sedadiel sa dajú sklopiť jedným zatiahnutím za tiahlo.

Pozrite si tiež:
Easy Entry

Easy Open

Jednoduchý pohyb nohou pod zadným nárazníkom aktivuje senzory v zadnej časti vozidla, ktoré zabezpečujú bezkontaktné otvorenie dverí batožinového priestoru "Easy Open". Senzory rozpoznajú kľúč a systém automaticky otvorí dvere batožinového priestoru.

V závislosti od modelu je funkcia "Easy Open" dostupná ako voliteľná súčasť systému "Keyless Access" alebo Kessy, teda bezkľúčového prístupu a štartovacieho systému od spoločnosti Volkswagen.

Pozrite si tiež:
Bezkľúčový prístup "Keyless Access"

Ekologická elektrická energia

Tiež zelená elektrická energia je energia vyrobená z obnoviteľných energetických zdrojov alebo v ekologických tepelných elektrárňach; fyzikálne sa nedá odlíšiť od "šedej" elektrickej energie.

Elektrické otváranie zadných dverí

Zadné dvere s elektrickým ovládaním môžete pohodlne otvoriť z miesta vodiča alebo pomocou kľúča s diaľkovým ovládaním. Stlačením tlačidla sa samé zatvoria. Výška otvorenia dverí sa dá nastaviť, aby ste predišli ich poškodeniu (napríklad v nízkych garážach).

Elektrický pohon

Výkonné, takmer nehlučné elektrické pohony od spoločnosti Volkswagen poskytujú, v závislosti od vozidla, výkon až 100 kW a už od prvej otáčky ponúkajú maximálny výkon a maximálny krútiaci moment.

Elektrický pohon / Elektromotor / Technológia palivových článkov

Elektrický pohon alebo elektromotor je alternatívnym zdrojom pohonu budúcnosti. Začína optimalizáciou konvenčných spaľovacích motorov prostredníctvom » rekuperácie (» Mikrohybrid) pokračuje vývojom rôznych hybridných systémov (» hybrid, » Plug-in hybrid) a smeruje až k elektromobilu ako konečnému cieľu. Výkonné, takmer tiché elektrické pohony od spoločnosti Volkswagen dosahujú, v závislosti od vozidla, výkon až 100 kW a ich maximálny výkon a krútiaci moment je k dispozícii od prvej otáčky. Pri vývoji palivového článku by sa mal na výrobu elektrickej energie pre elektrický pohon a na rozvoj lítium-iónových batérií používať vodík.

Elektro-hydraulický posilňovač

Elektro-hydraulický posilňovač riadenia predstavuje rozšírený systém známeho hydraulického posilňovača riadenia. Hlavným rozdielom je pohon hydraulického čerpadla, ktorý vytvára tlak potrebný na podporu riadenia. Pri elektro-hydraulickom posilňovači poháňa čerpadlo elektromotor, ktorý je riadený adekvátne podľa potrebnej podpory riadenia.

Pri veľmi nízkych rýchlostiach alebo pri stojacom vozidle sa výkon hydraulického čerpadla zvýši pre vytvorenie plného posilňovacieho účinku. Pri vysokých rýchlostiach sa výkon zníži a posilňovací účinok sa redukuje.

Elektro-hydraulický posilňovač riadenia pomáha šetriť palivo, pretože energiu spotrebuje podľa potreby.

Elektromechanický posilňovač

Elektromechanický posilňovač riadenia je elektrické riadenie s posilňovačom závislým od rýchlosti, ktoré je funkčné len vtedy, keď ho vodič potrebuje. Vystačí si bez hydraulických komponentov. Výhoda oproti hydraulickému posilňovaču je v tom, že vozidlá, ktoré ním disponujú, spotrebujú menej paliva a ponúkajú nové funkcie v oblasti komfortu a bezpečnosti: aktívne vrátenie sa riadenia do východiskovej polohy, zlepšuje cit v riadení a kompenzácia vplyvu bočného nárazového vetra odbremeňuje vodiča pri jazde na vozovke naklonenej v jednom smere alebo pri konštantnom bočnom vetre. Aj asistenčné systémy ako parkovací asistent "Park Assist" a systém zachovania jazdného pruhu "Park Assist" fungujú pomocou elektromechanického posilňovača.

Jedinečný pocit z riadenia zabezpečuje aj individuálne prispôsobenie účinnosti posilňovača pre konkrétny motor a výbavu.

Pozrite si tiež:
Aktívny návrat volantu do východiskovej polohy
Kompenzácia vplyvu bočného nárazového vetra

Elektronická uzávierka diferenciálu XDS

Elektronická uzávierka diferenciálu XDS predstavuje zdokonalený systém známej funkcie elektronickej uzávierky diferenciálu EDS. XDS však nereaguje na preklz, ale na odľahčenie predného vnútorného kolesa pri rýchlom prejazde zákruty. XDS vytvorí z hydrauliky elektronickej kontroly stability ESC tlak na vnútorné koleso, aby zabránilo jeho pretočeniu. Zlepší tým trakciu a zníži tendenciu k nedotáčavosti vozidla. Úroveň tlaku sa pohybuje približne v rozsahu od 5 do 15 barov. Dojem z jazdy je podobný ako pri miernejšej forme riadenej uzávierky diferenciálu. Vďaka jednostrannému, presnému nárastu brzdného tlaku sú jazdné vlastnosti vozidla pri prejazde zákrutou športovejšie, rýchlejšie a presnejšie.

Elektronický pedál akcelerátora (E-plyn)

V súčasných vozidlách funguje pedál akcelerátora ako senzor. Podľa polohy pedála rozpozná želaný výkon vodiča. Elektronika motora riadi na základe tohto výstupného signálu škrtiacu klapku, plniaci tlak a zapaľovanie. Elektronický systém odľahčuje elektronické riadenie motora, reaguje rýchlo a predstavuje technickú požiadavku pre elektronickú kontrolu stability.

Pozrite si tiež:
Elektronický stabilizačný program
Manažment motora

Elektronický rozdeľovač brzdnej sily (EBV)

Ťažisko každého vozidla sa pri brzdení posunie smerom dopredu. Vzniká tým nebezpečenstvo, že sa zadné kolesá v dôsledku nízkej trakcie zablokujú. Elektronické rozdeľovanie brzdnej sily riadi prostredníctvom magnetických ventilov v jednotke ABS brzdnú silu pre zadné kolesá a zabezpečuje tak maximálny brzdný výkon na prednej a zadnej náprave a za normálnych podmienok bráni prudkému vybočeniu zadnej časti vozidla v dôsledku prebrzdenia zadných kolies.

Funkcia elektronického rozdeľovania brzdnej sily je zahrnutá vo funkcii systému ABS. Rozsah fungovania EBV končí aktivovaním systému ABS.

Elektronický stabilizačný program

Elektronický stabilizačný program rozpozná kritické situácie, napríklad riziko šmyku a cielene predchádza tomu, aby vozidlo vybočilo z dráhy.

Aby elektronický stabilizačný program mohol reagovať na kritické jazdné situácie, musí neustále prijímať informácie. Napríklad: Aká je poloha volantu, t.j. aký je želaný smer jazdy a kam vozidlo ide. Odpoveď na prvú otázku dostane systém od senzora uhla natočenia volantu a snímača otáčok kolies v systéme ABS. Riadiaca jednotka určí z týchto dvoch informácií polohu natočenia volantu a smer vozidla. Ďalšími dôležitými údajmi sú rýchlosť stáčania a priečne zrýchlenie vozidla. Prostredníctvom týchto informácií vypočíta riadiaca jednotka skutočný pohyb vozidla.

Elektronický stabilizačný program udržiava stabilitu vozidla pri prejazde zákrutou. Vozidlo sa môže stať nestabilným pri prejazde zákrutou s neprimeranou rýchlosťou, pri nepredvídateľnej zmene povrchu vozovky (voda, ľad, námraza, znečistenie) alebo pri neočakávanom manévri ("losí test"), keď sa potrebujete rýchlo vyhnúť prekážke. Pritom nie je dôležité to, či sa nestabilita prejavuje nedotáčavým alebo pretáčavým šmykom.

Riadiaca jednotka elektronického stabilizačného programu rozozná druh nestability na základe údajov zo senzoriky a zasiahne do riadenia motora a ovládania bŕzd. ESP cielene pribrzdí zadné koleso na vnútornej strane zákruty pri nedotáčavosti vozidla. Súčasne podľa potreby zníži výkon motora, kým sa vozidlo nestabilizuje. Pri pretáčavosti sa zadná časť vozidla tlačí na vonkajší okraj zákruty, automobil zabočuje do zákruty príliš ostro. Aj tu ESP rozpozná odchýlku od vodičovej predstavy o prejazde zákrutou, cielene pribrzdí predné koleso na vonkajšej strane zákruty a zasiahne do riadenia motora a rozdelenia hnacej sily, aby pomohol zabrániť nežiaducemu vybočeniu či šmyku.

Systém zahŕňa nasledujúce asistenčné a bezpečnostné systémy:

• Antiblokovací systém ABS
• Elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBV
• Systém plného brzdného účinku na zadnej náprave HVV
• Protipreklzová regulácia ASR
• Elektronická uzávierka diferenciálu XDS
• Regulácia brzdného účinku motora MSR
• Hydraulický brzdový asistent HBA
• Hydraulický doplnkový posilňovač Overboost
• Hydraulický posilňovač brzdnej sily HBV
• Stabilizácia prívesu
• Sušenie brzdových kotúčov

Pozrite si tiež
Manažment motora
Senzor priečneho zrýchlenia

Emisie

Emitovanie znečisťujúcich látok alebo foriem energie do životného prostredia. Hlavné emisie dopravných prostriedkov sú kysličník uhoľnatý (CO), oxidy dusíka (NOx), oxid siričitý (SO2), uhľovodíky (HC) a » CO2. Naftové agregáty produkujú ešte pevné častice (sadze, prachové častice). Prostredníctvom moderných filtrov sú redukované na minimum.

Emisné normy

Európske emisné normy sú legislatívne regulácie Európskej únie, ktoré stanovujú limity pre zloženie výfukových plynov (oxidy dusíka, uhľovodíky, oxidy uhoľnaté, hmotnosť a počet častíc). Od 1. septembra 2017 platia emisné normy Euro 6d-TEMP pre nové vozidlá od výrobcu, od 1. septembra 2018 platí pre všetky nové zaregistrované vozidlá. V iných krajinách sveta platia iné normy (napr. TIER/LEV v USA).

e-Remote

"e-Remote" je ako diaľkové ovládanie a ponúka prístup k najdôležitejším funkciám Volkswagen elektromobilov alebo hybridných vozidiel. Prístup je možný cez počítač alebo komfortne cez smartfón prostredníctvom aplikácie Car-Net.

Euro NCAP

Euro NCAP (New Car Assessment Programme = Program na testovanie bezpečnosti nových vozidiel) sa v súčasnosti považuje za jeden z najdôležitejších štandardov bezpečnosti vozidiel. Členovia Euro NCAP sú okrem iného dopravné úrady rôznych európskych štátov, FIA a európske automobilové kluby ako ADAC.

Testy definované Euro NCAP dodávajú hodnotenia v 4 oblastiach:

• Bezpečnosť dospelých pasažierov
• Bezpečnosť detí
• Bezpečnosť chodcov a
• Asistenčné systémy

Do februára 2009 bolo hodnotenie predložené ako výsledok s maximálne piatimi hviezdami v jednotlivých kategóriách. Od februára 2009 sa vypracováva celkové súhrnné hodnotenie pre jedno vozidlo s najvyšším možným hodnotením piatich hviezd.

Pozrite si tiež:
Pasívna bezpečnosť
Nárazové (crash) testy

F

Farby rozpustné vo vode

Bežné farby obsahujú ekologicky škodlivé organické rozpúšťadlá. Pri spracovaní a sušení sa dostávajú do vzduchu, ktorý sa potom musí náročne čistiť. V posledných rokoch sa podarilo vyvinúť vysoko kvalitné laky, v ktorých voda preberá vo veľkej miere úlohu rozpúšťadla. Obsah rozpúšťadla v plnive a základnom laku sa tak v automobilke Volkswagen znížil o viac ako 85%. Lakovne v spoločnosti Volkswagen využívajú stále viac úspornejšie, plne automatizované aplikačné techniky. Spracovanie si vyžaduje vysokú odbornosť, presnú klimatizáciu a mimoriadne prísnu čistotu lakovne.

Filter pevných častíc výfukových plynov pre naftové motory

Filter pevných častíc pre naftové motory je vlastne systém čistenia naftových sadzí z výfukových plynov naftových motorov.

Filter s katalytickou povrchovou vrstvou pracuje bez aditív a využíva pritom povrchovú vrstvu z ušľachtilých kovov, ktorá pôsobí dvojitým spôsobom. Pri pasívnom čistení dochádza k pomalej a šetrnej premene sadzí v katalyzátore na CO2. Tento proces sa deje pri teplote od 350 - 500 °C a bez zvláštnych opatrení prebieha plynule hlavne pri jazde na diaľnici.

Len pri dlhšej premávke s nižším zaťažením, napríklad v meste, zabezpečuje aktívne zvýšenie teploty výfukových plynov na asi 600 °C dodatočné čistenie filtra. Častice zachytené filtrom pri tejto teplote zhoria.

Pozrite si tiež:
Katalyzátor

Funkcia "Coming home"

Stretávacie svetlá, svetlá pre osvetlenie okolia vozidla integrované do vonkajších spätných zrkadiel, koncové zadné svetlá a osvetlenie ŠPZ sa vypnú s časovým oneskorením po tom, čo opustíte vozidlo (coming home), prípadne sa zapnú s predstihom, keď vodič odomkne dvere pomocou centrálneho diaľkového zamykania (leaving home). Takto môžete využiť vonkajšie osvetlenie vozidla, aby ste si osvietili cestu do domu alebo k autu.

Pozrite si tiež:
Funkcia "Leaving home"
Centrálne zamykanie

Funkcia Auto Hold

Funkcia Auto Hold od spoločnosti Volkswagen je rozšírením elektronickej parkovacej brzdy. Funkcia Auto Hold bráni vozidlu posúvať sa smerom dozadu pri rozjazde alebo v zastavenom stave bez toho, aby vodič musel mať neustále vyšliapnutý brzdový pedál. Takýmto spôsobom poskytuje funkcia Auto Hold maximálny komfort a bezpečnosť pri rozjazde.

Systém pracuje prostredníctvom hydraulickej jednotky ABS/ESC. V prípade, že je vozidlo úplne zabrzdené, uloží si funkcia Auto Hold do pamäti posledný brzdný tlak. Vodič môže uvoľniť brzdový pedál, no všetky štyri brzdy zostanú zablokované. Ak snímače otáčok kolesa zachytia posúvanie vozidla, automaticky sa zvýši brzdný moment, až kým sa vozidlo opäť nezastaví. Táto situácia môže nastať v prípade, že vodič v kopci mierne spomalí. Hneď, ako vodič pridá plyn a uvoľní spojku pri manuálnej prevodovke, funkcia Auto-Hold opäť zníži brzdný tlak.

Z bezpečnostných dôvodov sa musí funkcia, vždy po vypnutí motora, opäť aktivovať prostredníctvom tlačidla vľavo od radiacej páky.

Pozrite si tiež:
Asistent rozbehu pri stúpaní
Antiblokovací systém (ABS)
Elektronická kontrola stability

Funkcia Leaving home

Stretávacie svetlá, svetlá pre osvetlenie okolia vozidla integrované do vonkajších spätných zrkadiel, koncové zadné svetlá a osvetlenie ŠPZ sa zapnú s predstihom, keď vodič odomkne dvere pomocou centrálneho diaľkového zamykania (leaving home). Takto môžete využiť vonkajšie osvetlenie vozidla, aby ste si osvietili cestu k autu.

Pozrite si tiež:
Funkcia "Coming home"
Centrálne zamykanie

Funkcia núdzového brzdenia City Break

Funkcia núdzového brzdenia City Break podporuje vodiča pri rýchlostiach nižších ako 30 km/h. Ak vodič prehliadne prekážku, ktorú zachytí senzor, systém v rámci svojich možností vozidlo automaticky zabrzdí a postará sa o zníženie rýchlosti pri náraze. V ideálnom prípade sa nárazu úplne vyhne.

Funkcia voľnobehu

Funkcia voľnobehu slúži na lepšie využitie kinetickej energie vozidla.

Pri jazde s nulovým zaťažením (noha je z pedála akcelerátora dole) sa motor samostatne odpojí a je udržiavaný vo voľnobežných otáčkach. Vozidlo takto dokáže prekonať určitú trasu bez toho, aby spotrebovalo palivo. Nízka spotreba pri jazde pochádza z toho, že sa kinetická energia vozidla využíva len na prekonanie valivého odporu a odporu vzduchu a nie na poháňanie motora pri vysokých otáčkach. Keď vodič vytlačí brzdový pedál a začne brzdiť, motor sa opäť zopne s prevodovkou, aby tak využil prerušenie hnacej sily motora; prísun paliva je pritom prerušený, brzdiaci účinok motora opäť skracuje dráhu dojazdu vozidla. Na spomalenie môžete prípadne použiť tlačidlo mínus na volante.

Takýmto spôsobom niekedy ušetríte 0,5 l/100 km a viac. Účinnosť tejto funkcie závisí od predvídavého štýlu jazdy; po krátkej dobe zžitia sa so systémom sa vodič adaptuje na dlhšiu dráhu dojazdu vozidla a intuitívne skôr uvoľní pedál akcelerátora, napríklad pred obcou.

Funkcia vyparkovania

Funkcia vyparkovania vozidla vás, v rámci možností definovaných systémom, podporuje pri cúvaní z parkovacieho miesta. Systém kontroluje oblasť za vozidlom pomocou senzorov integrovaných do zadného nárazníka. Ak sa k vám priblíži iné vozidlo na kritickú vzdialenosť, zaznie zvukový signál. Ak vodič na signál nereaguje, systém môže brzdovým zásahom minimalizovať prípadné následky kolízie alebo v ideálnom prípade kolízii zabrániť.

Funkcia vyparkovania sa dodáva v kombinácii so systémom Blind Spot monitor alebo s asistentom zmeny jazdného pruhu "Side Assist".

Pozrite si tiež:
Blind Spot monitor
Asistent zmeny jazdného pruhu "Side Assist"

G

Global Positioning System (GPS)

Ako nájde navigačný systém trasu? Global Positioning System (GPS) je predpokladom pre správne vyhľadanie trasy pomocou elektronického vyhľadávania cesty. Pri tomto systéme, ktorý bol pôvodne zriadený na vojenské účely, obieha 24 satelitov okolo Zeme v presných obežných dráhach. Tieto satelity trvalo vysielajú signály, ktoré merajú prijímače GPS. Pre presné určenie polohy s presnosťou približne 10 metrov musia byť signály prijaté z troch družíc. Navigačný systém v kombinácii s uloženými mapami transformuje tieto informácie na odporúčania pre jazdu.

Pozrite si tiež:
Navigácia

H

Head-up displej

Head-up displej zobrazuje dôležité informácie priamo v zornom poli vodiča. Údaje sa zobrazia na priehľadnom displeji, ktorý sa stlačením displeja vysunie pred čelné sklo. Vodič tak vidí všetky relevantné informácie bez toho, aby musel prestať sledovať cestu.

Vodič sa sám rozhodne, ktoré informácie sa na head-up displeji majú zobraziť. Napríklad aktuálna rýchlosť, dopravné značky, obmedzenie rýchlosti, aktivita asistenčných systémov, upozornenia a pokyny pre navigáciu. Výber informácií potvrdí v menu systému infotainment.

Hybridný pohon

Hybridný pohon pozostáva z kombinácie dvoch princípov pohonu, napríklad benzínového TSI a elektrického motora. Výhodami hybridného pohonu sú nižšia spotreba a nižšia úroveň emisií, najmä v mestskej premávke.

Hybridná technológia zahŕňa dva rôzne typy pohonu: plný hybrid a plug-in hybrid.

Plnohodnotný hybridný pohon získava elektrickú energiu sám tým, že pri brzdení pracuje ako generátor a nabíja vysokonapäťovú batériu.

Plug-in hybridný pohon funguje rovnakým spôsobom. S jedným rozdielom: ponúka možnosť nabíjania batérie elektromotora prostredníctvom externého zdroja.

Hydraulický brzdový asistent (HBA)

Hydraulický brzdový asistent značky Volkswagen podporuje vodiča pri núdzovom brzdení a brzdení v panike. Brzdový asistent rozozná podľa rýchlosti stlačenia brzdového pedála, či si vodič želá plný brzdný výkon a automaticky zvýši brzdný tlak až po oblasť riadenia systémom ABS, kým vodič drží plne zošliapnutý brzdový pedál. Po uvoľnení brzdového pedálu zníži systém brzdný tlak opäť na stanovenú hodnotu.

Brzdná dráha sa vďaka tomu dá skrátiť. Vodič prácu tohto systému takmer nevníma.

Pozrite si tiež:
Elektronický stabilizačný program

CH

Chladenie plniaceho vzduchu

Chladenie plniaceho vzduchu znižuje tepelné zaťaženie motora. Pri prepĺňaní turbodúchadlom stúpa teplota pomocou stlačenia čerstvého vzduchu v dúchadle. Keďže zohriaty vzduch má väčší objem ako chladný, naplnia sa valce menším množstvom vzduchu, ako to zodpovedá plniacemu tlaku, a pri benzínových motoroch sa tým zvýši sklon ku klepaniu. Z tohto dôvodu sa stlačený vzduch ochladzuje prostredníctvom chladiacej kvapaliny motora alebo chladným vzduchom. Chladenie plniaceho vzduchu znižuje tepelnú záťaž motora. Okrem toho znižuje teplotu výfukových plynov, NOx emisií a spotrebu paliva.

I

Imobilizér, elektronický

Imobilizér je elektronické zariadenie proti odcudzeniu vozidla. Aktivuje sa po vytiahnutí kľúča zo spínacej skrinky a bráni tomu, aby neoprávnené osoby naštartovali motor cez riadiacu jednotku motora. Systém používa vysielač a prijímač (transpondér) integrovaný v kľúči zapaľovania. Pri každom naštartovaní vyšle do elektroniky vozidla nový kód. Zámok sa uvoľní, len ak má kľúč príslušný autorizačný kód. Nová technológia šifrovania zabezpečuje systém proti elektronickému kopírovaniu kľúča od vozidla.

Upozornenie:
Systém nemôže zaručiť 100% zabezpečenie proti krádeži. V niektorých prípadoch možno prekonať aj elektronický imobilizér.

Pozrite si tiež:
Alarm

Indikátor zmeny prevodových stupňov

Indikátor zmeny prevodových stupňov vám prostredníctvom šípky naznačí zmenu rýchlostného stupňa, ktorá je pre vás ekonomicky výhodnejšia. Riadiaca jednotka motora zrealizuje všetky potrebné prepočty pre optimálnu prevádzku motora vo vozidle. Zo zozbieraných informácií prepočíta optimálny rýchlostný stupeň pre každú jazdnú situáciu. Vozidlo tak jazdí v najlepšej možnej prevádzke a palivo využíva čo najúspornejšie.

Indukčné nabíjanie

Indukčné nabíjanie sa nazýva tiež bezkáblové nabíjanie. V súčasnosti pracuje na tejto technológii bezkáblového prenosu energie pre budúcnosť elektromobility okrem spoločnosti Volkswagen veľa ďalších výskumných ústavov.

Infotainment systém

Stále viac a viac nových informačných, zábavných a komunikačných systémov spĺňa narastajúce požiadavky na komfort a bezpečnosť v modernom vozidle. Rádio patrí k štandardnej výbave, ktorá je doplnená o funkcie na ovládanie mobilného telefónu, navigačného systému alebo DVD prehrávania. Aby vodič nebol zaťažený množstvom ovládacích systémov, bola vyvinutá centrálna ovládacia jednotka s ukazovateľmi, takzvaný informačno-zábavný systém, pomocou ktorého je možné intuitívne ovládať takmer všetky funkcie vozidla. Prostredníctvom hlavného menu, tlačidiel pre ovládanie menu a ovládacích prvkov na multifunkčnom volante sa dajú ovládať všetky funkcie informačno-zábavného systému.

Interiér otvoreného priestoru "open space"

Mobilný interiér, interiér otvoreného priestoru je flexibilné rozdelenie priestoru, ktoré poskytuje oveľa viac priestoru. Vzhľadom na dlhý rázvor kolies a absencia veľkého spaľovacieho motora a stredového tunela ponúkajú modely ID. rodiny úplne nový priestor v interiéri. V kombinácii s veľkými oknami, redukovaným dizajnom interiéru a vysokokvalitným spracovaním materiálu vzniká tzv. koncept „otvoreného priestoru“ teda úplne nový zážitok z interiéru.

IONITY

IONITY je spoločný podnik medzi nemeckým automobilovým priemyslom a spoločnosťou Ford, na ktorom sa podieľa aj koncern Volkswagen. IONITY poskytuje rýchlonabíjacie stanice s konektormi CCS na dôležitých diaľniciach a hlavných dopravných tepnách v celej Európe, ktoré ponúkajú nabíjací výkon až 350 kW.

IQ.LIGHT - Matrix LED svetlomety

IQ.LIGHT - Matrix LED svetlomety sú full LED svetlá vrátane jednotlivých svetelných diód pre osvetlenie zákrut. Okrem základných funkcií stretávacích a diaľkových svetiel sa prostredníctvom technológie Matrix dajú zapnúť a vypnúť jednotlivé svetelné diódy, vďaka čomu vie vytvoriť rôzne možnosti rozdelenia svetla pre rôzne jazdné situácie.

Počas jazdy so zapnutými diaľkovými svetlami sleduje kamera vozidlá idúce pred vami a v protismere. Určité svetelné diódy sú ovládané tak, aby ste mohli nepretržite jazdiť so zapnutými diaľkovými svetlami bez toho, aby došlo k oslneniu iných účastníkov premávky.* Keď sa priblížite k dopravnej značke, je intenzita svetla určitých svetelných diód znížená tak, aby vás neoslňoval odraz svetla od dopravnej značky.*

Bez ohľadu na to, či jazdíte po meste, predbiehate iné vozidlo na ceste prvej triedy v noci alebo v nepriaznivom počasí jazdíte na diaľnici, prispôsobujú svetelné diódy IQ. LIGHT - Matrix LED svetlometov intenzitu osvetlenia v závislosti od situácie jazdy a súčasne prispôsobujú jeho dĺžku a šírku. Technológia Matrix tak umožňuje oveľa lepšie osvetlenie vozovky, čím zabezpečuje vyššiu úroveň bezpečnosti a uvoľnenej jazdy bez oslnenia a nepríjemných odrazov svetla od dopravných značiek.

*V rámci možností daných systémom.

J

Jazdný režim "off-road"

Jazdný režim "off-road" zahŕňa okrem iného asistenta jazdy z kopca, funkciu riadenia trakcie v ťažkom teréne, prispôsobenú charakteristiku pedála akcelerátora a ABS systém špeciálne optimalizovaný pre jazdu v teréne. Stlačením tlačidla tak systém umožňuje dobrú ovládateľnosť vozidla na akomkoľvek teréne.

Jednoduchosť opravy

Jednoduchosť opravy je v spoločnosti Volkswagen dôležitým kritériom vo fáze vývoja konštrukcie. Rozhodujúce pritom je, ktoré diely sa pri akom type nehody poškodia, a ako rýchlo a s akým nákladom na materiál sa tieto škody dajú odstrániť.

Vysoká úroveň jednoduchosti opravy má dvojaký pozitívny vplyv na náklady za servis. Na jednej strane preto, lebo to ovplyvňuje cenu dielov a cenu práce pri opravách a na druhej strane klasifikácia poistenia vozidla v poisťovni závisí od jednoduchosti opravy príslušného modelu.

Hoppla!
Zdá sa, že váš prehliadač nie je aktuálny. Možno naše webové stránky nebudú fungovať optimálne. Väčšina prehliadačov (ale nie MS Internet Explorer 11 a staršie) stále funguje dobre.

Odporúčame vám aktualizovať webový prehliadač.
Najnovšia verzia môže zabezpečiť dobrý zážitok všade na internete.

Ďakujeme za návštevu,
Váš tím Volkswagen