- Veľký výber: Volkswagen bude v budúcnosti ponúkať štyri elektrické modely v segmente malých a kompaktných automobilov, ktoré budú od roku 2026 postupne prichádzať do predaja
- Volkswagen v rýdzej podobe – ID. CROSS Concept využíva nové výrazové prostriedky dizajnu a doplní model T-Cross
- MEB+ s pohonom predných kolies – nový evolučný stupeň modulárnej stavebnice elektromobility je kľúčom pre výrobu elektrických modelov Volkswagen vstupného segmentu v Európe
100-percentný Volkswagen. Volkswagen, v 2025 objemom predaja najväčší dodávateľ elektrických automobilov v Nemecku a Európe, predstavuje na IAA MOBILITY v Mníchove (8. až 14. septembra) kompaktné SUV s elektrickým pohonom ID. CROSS Concept1. Je vhodné rovnako do hustej mestskej premávky ako aj na dlhé cesty. Thomas Schäfer, CEO značky Volkswagen, vedúci skupiny značiek Core a člen predstavenstva koncernu: „Mojim cieľom od začiatku bolo vyformovať najlepšiu verziu značky Volkswagen, aká kedy existovala. Štúdia ID. Cross1, blízka sériovej verzii ukazuje, čo ponúkneme. Automobil s novým dizajnom, mnohými technológiami známymi z vyšších tried, zlepšenou ovládateľnosťou a kvalitou – a konečne opäť so ‚správnym‘ menom. Touto novou generáciou modelov teraz plníme náš sľub.“
Ofenzíva vo vstupnom segmente – štyri nové elektrické modely. ID. CROSS Concept má premiéru po ID.2 all2, ID. GTI Concept2 (vychádzajúcom z ID.2 all) a ID. EVERY11 ako štvrtá štúdia malého automobilu s elektrickým pohonom. Sériové verzie týchto nových modelov Volkswagen sa začnú predávať od roku 2026. V prvom polroku 2026 bude mať svetovú premiéru nový ID. Polo1 (sériová verzia ID.2 all). O málo neskôr bude predstavený ID. Polo GTI1. Obidva tieto modely bude možné vidieť na výstave IAA MOBILITY ešte s ľahkým maskovaním. Dve legendárne mená Volkswagen – Polo a GTI – tým budú prenesené do sveta elektrickej mobility. V lete 2026 bude nasledovať svetová premiéra sériového modelu ID. Cross. Sériová verzia najmenšieho modelu ID. EVERY1, ktorý bude v Mníchove vystavený ešte ako štúdia, bude významnou novinkou roka 2027.
Nové modely ID. sú súčasťou produktovej ofenzívy skupiny značiek Core (SEAT & CUPRA, ŠKODA, Volkswagen, Volkswagen Úžitkové vozidlá), v rámci ktorej jednotlivé značky koncernu Volkswagen uvedú na trh svoje modely pre vstupný segment elektrickej mobility. Skupina značiek Core pri tom cielene využíva synergie a úspory z rozsahu aby mohla v Európe ponúkať technicky a cenovo zvlášť atraktívne elektrické automobily z európskej produkcie.
Kompaktný – zmesti sa na každé parkovacie miesto. Štúdia SUV vystavená na IAA MOBILITY je dlhá 4 161 mm a má relatívne veľký rázvor 2601 mm. ID. CROSS Concept má šírku 1 839 mm a výšku 1 588 mm. Tým sú jej rozmery na úrovni aktuálneho modelu T-Cross. No rozmer kolies a pneumatík sa od benzínového modelu líši. Dizajnéri vyvinuli pre ID. CROSS Concept osobitné 21-palcové disky kolies z ľahkej zliatiny s označením „Balboa“. V spolupráci s firmou Goodyear boli pre štúdiu vyvinuté špeciálne pneumatiky rozmeru 235/40 R21, ktoré na bokoch nadväzujú na dizajn diskov kolies.
Priestorový zázrak – veľký malý automobil. Inovatívna koncepcia využitia priestoru robí z päťmiestnej štúdie ID. CROSS Concept priestorový zázrak s nadpriemerným základným objemom batožinového priestoru 450 litrov. Okrem toho je pod prednou kapotou k dispozícii ďalší batožinový priestor s objemom 25 litrov. Nezvyčajná šírka karosérie vytvára pocit vnútorného priestoru a vzdušnosť kabíny presahujúce rámec triedy. Vďaka svojim kompaktným vonkajším rozmerom sa ID. CROSS Concept perfektne hodí do mestskej premávky. Súčasne je elektrické SUV vhodné aj ako rodinné vozidlo, ktoré hravo zvládne jazdy na dlhé trasy.
Oáza v interiéri s charakterom lóže. Vnútorný priestor kabíny štúdie ID. CROSS Concept je koncipovaný ako oáza pokoja. Presviedča vynikajúcou kvalitou a haptikou materiálov, vrátane povrchov potiahnutých látkou. Predkonfigurované módy ambientného osvetlenia, ozvučenia a klimatizácie („Atmospheres“) premieňajú interiér v teplom béžovom farebnom odtieni „Vanilla Chai“ na útulnú lóžu. Rastlinné motívy na displejoch a polopriehľadné obklady stredovej konzoly, v ktorých vidno skutočné eukalyptové listy, posilňujú efekt relaxu.
Ďalšiu netradičnú novinku predstavujú špeciálne koncipované sedadlá štúdie, ktoré sa dajú kompletne sklopiť, čím sa vytvorí lôžko v štýle modelu VW Bus. Pri tom sa operadlá všetkých sedadiel sklopia dopredu. Zadné časti operadiel sú potiahnuté mäkkým materiálom, pripomínajúcim rohožku na jogu. Sedadlá sú spredu potiahnuté mäkkou tkaninou buklé, populárnou v módnom priemysle. Rovnakým materiálom sú potiahnuté aj stredné časti čalúnenia dverí a horná časť prístrojového panelu.
Všetko na očiach, všetko na dosah. Inovatívny kokpit s premyslenou ergonómiou a intuitívnou ovládateľnosťou púta sa seba pozornosť počas jazdy. Volkswagen v štúdii ID. CROSS Concept využíva harmonickú súhru displejov, ktoré majú štruktúry menu pochopiteľné na prvý pohľad, hlasového ovládania prirodzenou rečou a tlačidiel na priame ovládanie hlavných funkcií. Kompletne novú koncepciu má multifunkčný volant s prehľadnými fyzickými tlačidlami. Na prístrojovom paneli sú v jednej osi pohľadu usporiadané dva hlavné displeje. Pred vodičom je digitálny združený prístroj s uhlopriečkou 28 cm (11 palcov) a v strede dotykový displej systému infotainment s uhlopriečkou 33 cm (13 palcov). Pod ním je samostatný panel ovládania klimatizácie s osvetlenými tlačidlami na ovládanie klimatizácie. V najnižšej úrovni je stredová konzola, zdanlivo sa vznášajúca v priestore. Obsahuje dve indukčné nabíjačky smartfónov pre vodiča a spolujazdca, ako aj multifunkčný otočný ovládač pre ďalšie funkcie vozidla. Na zobrazovanie informácií slúži aj zdokonalené signalizačné svetlo „ID. Light“, ktoré prebieha nielen pod predným oknom ale zasahuje aj do predných dverí.
MEB+ – ďalší evolučný stupeň. Štúdia ID. CROSS Concept s pohonom predných kolies je skonštruovaná s využitím modulárnej stavebnice elektromobility, ktorá bude v budúcnosti kontinuálnymi zdokonaleniami motorov, batérie a softvéru modifikovaná na MEB+. Kai Grünitz, člen predstavenstva značky Volkswagen pre oblasť technického vývoja, hovorí: „MEB dostane od budúceho roka novú generáciu softvéru, ktorá prinesie citeľné funkčné rozšírenie mnohých systémov. Táto evolúcia stavebnicového systému, typického pre Volkswagen, prinesie do vozidiel funkcie z vyšších automobilových segmentov, napríklad zdokonalený systém Travel Assist. MEB+ je preto technickým kľúčom umožňujúcim elektrické automobily ako sériový ID. Cross a nový ID. Polo ponúkať s nadpriemerne dobrými produktovými vlastnosťami za atraktívne ceny.“
Nový systém pohonu – Made in Europe. Štúdia ID. CROSS Concept má novo vyvinutý systém pohonu najnovšej generácie. Jeho hlavnými komponentmi je elektromotor s výkonovou elektronikou integrovaný do prednej nápravy a plochý modul vysokonapäťovej batérie medzi nápravami v sendvičovej podlahe karosérie. Elektromotor štúdie dosahuje výkon 155 kW (211 k) a poháňa predné kolesá cez jednostupňový redukčný prevod. Prognóza dojazdu štúdie je ID. CROSS Concept je do 420 kilometrov v kombinovanom cykle WLTP. Pre majiteľov elektrobicyklov a fanúšikov kompaktných lifestylových obytných prívesov sú dôležité dve ďalšie hodnoty. Povolené zvislé zaťaženie ťažného zariadenia je 75 kg, čo umožňuje prepravovať na nosiči dva elektrobicykle. Maximálna povolená hmotnosť prívesu je do 1 200 kg (brzdený príves pri stúpaní 8 percent).
Technické údaje ID. CROSS Concept* | |
---|---|
Technická platforma | MEB+ |
Pohon | Predných kolies |
Výkon | 155 kW (211 k) |
Dojazd | Do 420 km (WLTP) |
Maximálna rýchlosť | 175 km/h |
Dl´žka | 4 161 mm |
Šírka | 1 839 mm |
Výška | 1 588 mm |
Rázvor | 2 601 mm |
Základný objem batožinového priestoru | 450 l + 25 l vpredu |
Zvislé zaťaženie ťažného zariadenia | 75 kg |
Povolená hmotnosť prívesu | 1 200 kg (brzdený, stúpanie 8 percent) |
Rozmer pneumatík | 235/40 R21 |
1 ID. CROSS Concept / ID. Cross / ID. Polo / ID. Polo GTI – štúdie blízke sériovému modelu. 2 ID. 2all / ID. GTI Concept / ID. EVERY1 – štúdie.