Menu
Zatvoriť menu
Zatvoriť

24.1.2024 50 rokov modelu Golf – história bestsellera

Golf I - 1974 až 1983

Nástupca legendy. Prvý Golf zo sériovej výroby bol dokončený koncom marca 1974 v závode Volkswagen vo Wolfsburgu. Na trh bol oficiálne uvedený v máji. Predtým bol takmer tri desaťročia symbolom značky Volkswagen model "Chrobák" (oficiálne Typ 1) so vzduchom chladeným motorom vzadu a pohonom zadných kolies. S prvou generáciou radu Golf sa definitívne začala nová epocha, charakterizovaná vodou chladeným motorom vpredu a pohonom predných kolies. Tento posun spustil už v roku 1973 predstavený prvý Passat a o niekoľko mesiacov nasledoval Scirocco. Pre úplnosť treba uviesť, že prvým modelom VW s motorom vpredu a pohonom predných kolies bola už limuzína K70 predstavená v roku 1970, ktorú Volkswagen získal prevzatím značky NSU. No nesporné je, že prechod na novú koncepciu pohonu definitívne etabloval až Golf ako model kompaktnej triedy, najsilnejšej z hľadiska objemu predaja. Golf prvej generácie, ktorého dizajn navrhol Giorgetto Giugiaro, musel splniť veľké očakávania ako nástupca modelu, z ktorého dovtedy Volkswagen vyrobil vyše 15 miliónov kusov (do skončenia výroby v roku 2003 až 21,5 milióna), čím sa stal najpredávanejším modelom na svete. No moderná a bezpečná koncepcia pohonu, veľká variabilita vďaka dverám batožinového priestoru a sklopnému zadnému sedadlu, ako aj harmonický dizajn rýchlo presvedčili zákazníkov a už v októbri 1976 bol vyrobený miliónty Golf. Z prvej generácie - vrátane všetkých derivátov ako kabriolet a limuzína Jetta - sa na celom svete predalo 6,9 milióna exemplárov.

Golf II - 1983 až 1991

Prvý evolučný stupeň. Druhá generácia, predstavená v roku 1983, výrazne demokratizovala technický pokrok. Priniesla do kompaktnej triedy také prvky ako riadený katalyzátor, protiblokovací systém ABS a pohon všetkých kolies s viskóznou spojkou. K úspechu prispela aj skutočnosť, že dizajnéri Volkswagen preniesli DNA prvej generácie aj na nástupcu a tým založili špecifickú kultúru dizajnu pre ďalšie generácie. Vďaka nej je dodnes každý Golf nezameniteľný. Po 6,3 milióna exemplárov sa výroba druhej generácie skončila v roku 1991.

Golf III - 1991 až 1997

Víťazstvo bezpečnosti. Treťou generáciou modelu Golf odštartoval Volkswagen od augusta 1991 novú éru bezpečnosti. Golf III priniesol nielen výrazné zlepšenie pasívnej bezpečnosti vďaka veľkému pokroku v oblasti konštrukcie karosérie, ale od roku 1992 sa už dal objednať aj s airbagmi vodiča a spolujazdca. Okrem toho Golf III založil ďalšie technické míľniky - prvý šesťvalcový motor v automobile kompaktnej triedy (VR6), tempomat, prvý oxidačný katalyzátor pre dieselové motory, prvý turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva (TDI) a prvé bočné airbagy. Preto ani neprekvapilo, že Golf tretej generácie získal titul Európske auto roka 1992. K základnej karosérii pribudlo v polovici roka 1993 päťdverové kombi Golf Variant a kabriolet novej generácie. Výroba tretej generácie sa skončila v roku 1997 s bilanciou 4,8 milióna kusov.

Golf IV - 1997 až 2003

Ikona štýlu.  Golf IV he dodnes  považovaný medzi expertmi na dizajn za ikonu štýlu a je smerodajný pre celý modelový rad. Určite aj preto, že čistotou dizajnu a výrazným tvarom zadného stĺpika karosérie vytvoril prepojenie k prvej generácii z roku 1974. Volkswagen ním zaviedol úplne nový štandard kvality do kompaktnej triedy. Súbežne pokračovala demokratizácia techniky debutom elektronického stabilizačného systému ESP. V roku  2002 nasledoval prvý Golf s priamym vstrekovaním benzínu (FSI) a zavedenie sériových bočných závesových airbagov. Takisto v roku 2002 predstavil Volkswagen dovtedy najšportovejší Golf - R32 poháňaný šesťvalcom 3,2 litra, ktorý dosahoval maximálnu rýchlosť 250 km/h a stal sa predchodcom súčasného modelu Golf R. V roku 2003 sa Golf R32 dal po prvý raz objednať s dvojspojkovou prevodovkou DSG, čím sa začalo jej postupné zavádzanie prakticky do všetkých modelových radov značky. V tom istom roku po vyrobení 4,9 milióna exemplárov uvoľnil Golf IV miesto na výrobných linkách piatej generácii.

Golf V - 2003 až 2008

Odstránenie hraníc tried. Golf piatej generácie svojim komfortom a dynamikou prekonal aj mnohých konkurentov zo strednej triedy. To isté platilo aj pre kvalitu. Hodnota, ktorá to dokumentuje číslami, bola torzná pevnosť karosérie zváranej laserom, vyššia o 35 percent oproti predchádzajúcej generácii. Okrem toho si zákazníci mohli po prvý raz objednať aj bočné airbagy vzadu. Celkovo tak Golf V mohol mať až 8 airbagov. Okrem toho nová generácia bodovala svojou novou štvorprvkovou zadnou nápravou, novou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a bi-xenónovými svetlometmi. Pod kapotou verzie GTI mal premiéru prvý turbodúchadlom prepĺňaný benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva (TSI). Do roku 2008 vyrobil Volkswagen zo všetkých verzií 3,4 milióna kusov.

Golf VI - 2008 až 2012

High-tech v kompaktnej triede. Za iba štyri roky do konca júla 2012 vyrobil Volkswagen ďalších 3,6 milióna kusov zo šiestej generácie. A Golf VI opäť priniesol ďalší pokrok do oblasti bezpečnosti. Laserom zváraná karoséria bola taká stabilná, že bravúrne získal najvyššie hodnotenie 5 hviezdičiek v crash-teste EuroNCAP. Súčasťou sériového vybavenia bol ďalší airbag - kolenný airbag vodiča. Z hľadiska kvality predstavuje míľnik najmä interiér kabíny. Nové asistenčné systémy ako automatické ovládanie diaľkových svetiel "Light Assist", parkovací asistent "ParkAssist", asistent rozjazdu do  kopca a adaptívne tlmiče pruženia "DCC" robili zo Svetového auta roka ("World Car of the Year") 2009 dovtedy najpokrokovejší Golf. Na želanie boli k dispozícii aj také prvky ako dynamické zákrutové svetlá a LED zadné svetlá.

Golf VII - 2012 až 2019

Otočená hmotnostná špirála. V septembri 2012 mal svetovú premiéru Golf siedmej generácie a prakticky súčasne bol v prvých európskych štátoch spustený jeho predpredaj. Dovtedy Volkswagen vyrobil z modelového radu Golf celkovo 29,3 milióna exemplárov. Vďaka použitiu modulárnej stavebnice komponentov s priečne uloženým motorom MQB sa konštruktérom podarilo znížiť hmotnosť nového modelu o 100 kg a tým otočiť často citovanú hmotnostnú špirálu. Podľa motora spotreba paliva oproti predchodcovi klesla až o 23 percent. Okrem toho Golf VII priniesol na trh celú paletu nových asistenčných systémov. Patria k nim napríklad multikolízna brzda, systém proaktívnej ochrany posádky, adaptívny tempomat "ACC" a systém monitorovania premávky pred vozidlom "Front Assist" s funkciou automatického núdzového brzdenia. Siedmy Golf v poradí sa mohol pýšiť titulom Európske auto roka 2013. V roku 2014 Volkswagen verziou e-Golf nabral kurz do epochy elektromobility. Z výrobných liniek zišlo 6,3 milióna exemplárov siedmej generácie.

Golf VIII - od roku 2019

Progresívna súčasnosť. Volkswagen v októbri 2019 predstavil ôsmu generáciu modelu Golf. Predpredaj bol spustený v decembri a už začiatkom roka 2020 si zákazníci prevzali prvé automobily. Isté je, že ešte nikdy nebol Golf progresívnejší. Svojimi novými pohonmi mild hybrid a plug-in hybrid elektrizoval kompaktnú triedu. Ako jeden z prvých modelov v segmente umožnil so systémom "Travel Assist" asistovanú jazdu. Ďalšou novinkou v rade Golf bol debut technológie Car2X na komunikáciu medzi vozidlami v okolí pre včasnú výstrahu pred nebezpečnými situáciami. Už základná verzia mala bohaté sériové vybavenie, zahŕňajúce LED svetlomety a LED zadné svetlá, asistenčné systémy "Front Assist" a "Lane Assist", automatickú dvojzónovú klimatizáciu Climatronic, ako aj systém infotainmentu s online službami. V marci 2020 ponuku rozšírili športové modely Golf GTI, Golf GTE a Golf GTD. V septembri 2020 mal premiéru nový Golf Variant a o mesiac neskôr Volkswagen skompletizoval ponuku modelového radu Golf VIII najšportovejšími verziami Golf GTI Clubsport s výkonom 221 kW (300 k) s pohonom predných kolies a Golf R s výkonom 235 kW (320 k) s pohonom všetkých kolies 4MOTION. Doteraz sa z ôsmej generácie predalo vyše 1 milióna exemplárov a celkovo z radu Golf všetkých generácií vyše 37 miliónov. A budúcnosť sa práve teraz začína premiérou nového evolučného stupňa ôsmej generácie.

Hoppla!
Zdá sa, že váš prehliadač nie je aktuálny. Možno naše webové stránky nebudú fungovať optimálne. Väčšina prehliadačov (ale nie MS Internet Explorer 11 a staršie) stále funguje dobre.

Odporúčame vám aktualizovať webový prehliadač.
Najnovšia verzia môže zabezpečiť dobrý zážitok všade na internete.

Ďakujeme za návštevu,
Váš tím Volkswagen