Zatvoriť menu
Zatvoriť

Vyššie, rýchlejšie, tichšie.

Vyššie, rýchlejšie, tichšie.

Čo vlastne dokáže super športový automobil s elektrickým pohonom značky Volkswagen, ktorý vyhral legendárne horské preteky Pikes Peak? Dosť, aby v rekordnom čase dosiahol cieľ vo výške 4 302 metrov. S technológiou pre elektromobily, ktorá poháňa aj Volkswagen modely ID. rodiny.

1 440 výškových metrov, 156 úzkych zákrut a 19,99 kilometrov za 7.57,148 minúty: Po 31 rokoch neúčasti na pretekoch a ôsmich mesiacoch vývoja dostal Volkswagen výkon prototypu elektromobilu ID. R Pikes Peak doslova na vrchol. A to dokonca na vrcho "Rocky Mountains" - na pretekoch do oblakov, čo sú najznámejšie horské preteky na svete. Táto motoristická klasika v Colorade je legendárna. Neustále sa meniace poveternostné podmienky, teploty pod nula stupňov Celzia a nízky podiel kyslíka vo vzduchu z nej robia skutočnú zaťažkávaciu skúšku.

"Optimálne podmienky", teší sa Dr. Frank Welsch, člen predstavenstva spoločnosti Volkswagen zodpovedný za technický rozvoj. Tento veľkolepý návrat pre neho predstavuje cestu spoločnosti Volkswagen na vrchol elektromobility.

Okolie Rocky Mountains

A skutočne: Zatiaľ čo sa spaľovacie motory v tejto výške dostanú do problémov, elektromobilom riedky vzduch vôbec nevadí. Výšková choroba hrozí len vodičovi. Jeho meno je Romain Dumas, má 40 rokov a je to Francúz. Keď sa v roku 1987 spoločnosť Volkswagen naposledy objavila s modelom Golf na vrchu Pikes Peak, bol Dumas len malým chlapcom s veľkým snom, ktorý sa stal realitou, keď sa stal pretekárom Formuly 1. A továrenským jazdcom značky Porsche. Jazdí Rallye, zúčastňuje sa na pretekoch veteránov a vyhral už osem 24-hodinových pretekov. Napríklad v Le Mans, na okruhu Nürburgring a v Spa-Francorchamps. V roku 2016 sa mu dokonca podarilo dosiahnuť tretí najrýchlejší čas za 102-ročnú históriu pretekov Pikes Peak.

Prekonal rekord: prototyp elektromobilu s pohonom všetkých štyroch kolies z divízie Volkswagen Motorsport.

Napriek tomu má Dumas pred touto horou ešte aj dnes veľký rešpekt. "Použitie elektromotorov je veľká výzva", hovorí. Ako jazdec musíte zmeniť celý štýl jazdy, pretože automobil reaguje inak. Ale práve toto napätie a extrémne podmienky ho priťahovali - dodnes vyhral klasiku celkovo trikrát. Okrem toho sú trofeje z Colorada takmer jediné, ktoré má uložené vo svojom byte. Väčšinu ostatných rozdal. Historický rekord na hore Pikes Peak zostane dlho v spomienkach.

Keď už hovoríme o histórii: Pikes Peak sú druhé najstaršie americké automobilové preteky, ktoré sa stále konajú. Keď sa v roku 1916 konali prvýkrát, trvali tri dni a zúčastniť sa ich mohol každý. Každý, kto vlastnil pojazdné auto alebo motorku. Niekedy to viedlo ku kurióznym víťazom automobilov vlastnej výroby. Ako v roku 1922, keď vyhralo vozidlo poskladané z dielov nájdených na šrotovisku. Vozidlo je dnes umiestnené v múzeu v Colorado Springs.

V roku 1953 sa po prvýkrát mohli zúčastniť pretekov aj športové vozidlá. V nasledujúcich rokoch sa o popredné miesta delili dcérske značky spoločnosti Volkswagen Porsche a Audi, kým do pretekov nevstúpila značka Volkswagen, aby si titul ukradla pre seba. V roku 2018 sa pretekov zúčastnilo 56 automobilov a 27 motoriek v šiestich kategóriách - ID. R Pikes Peak jazdil v kategórii "Unlimited". Táto kategória má len jednu požiadavku: automobil musí mať štyri kolesá. Znie to ako dobrodružstvo. A to aj je. Pretože pri technike a motorizácii je inak povolené všetko. Ideálna možnosť na optimálne testovanie technológií budúcnosti ako elektrický pohon v extrémnych podmienkach.

Takýto test vytrvalosti je v motoristickom športe mimoriadne náročný: Na rozdiel od bežných pretekárskych automobilov tu nejde o maximálny výkon. Dôležité je nájsť dokonalú vyváženosť - ideálnu strednú cestu medzi rýchlosťou a manévrovateľnosťou, výkonom a hmotnosťou. Aj napriek tomu dosahuje vozidlo vysoké rýchlosti: výkon 500 kW zodpovedá rýchlosti 680 koní a z 0 na 100 km/h ho katapultuje za 2,25 sekundy. S krútiacim momentom 680 Nm. Takmer 20 percent potrebnej energie sa generuje jazdou. Dokonca aj brzdová energia sa dá čiastočne premeniť na elektrickú a uložiť späť do lítium-iónovej batérie. Obidva elektromotory slúžia v tomto prípade ako generátory. Technológia, ktorá sa raz stane štandardom pre elektromobily. "Dúfame, že to povzbudí vývoj budúcich modelov," hovorí Welsch.

Už v roku 2020 prinesie spoločnosť Volkswagen na trh celý rad sériovo vyrábaných elektromobilov ID. rodiny, do roku 2025 bude nasledovať viac ako dvadsať modelov. Zámer, ktorý už potvrdil špičkový výkon modelu ID. R Pikes Peak. Ďalší vrchol volá.

Mohlo by vás ešte zaujímať