Elektromobily v servise:

Už žiadne výmeny oleja


Údržba a starostlivosť o elektromobil sa líši od klasického vozidla so spaľovacím motorom, pretože elektromobil nemá žiadne zapaľovacie sviečky, žiadny výfuk, žiadnu prevodovku. To šetrí čas a peniaze. Pravidelná údržba je samozrejme dôležitá.

 

Dozviete sa:
- Prečo elektromobily navštevujú servis zriedkavejšie
- Ako sa líši servis elektromobilu od servisu vozidla s benzínovým alebo naftovým agregátom
- Čo môžete urobiť pre minimalizovanie opotrebovania vozidla
- Čomu venovať pozornosť pri výbere servisu

 

Keďže elektromobil je vybavený iným typom pohonu, nepotrebuje veľa dielov z predchádzajúcich vozidiel. Patria sem komponenty, ako sú vzduchové, palivové a olejové filtre, chladenie motora alebo zapaľovacie sviečky, ale aj diely podliehajúce opotrebeniu, ako napríklad výfuková sústava alebo spojka. Keďže v elektromobiloch sa používajú trojfázové synchrónne motory, ktoré nemajú klzné kontakty s vysokou úrovňou opotrebenia, motory prakticky nepotrebujú žiadnu údržbu. Okrem toho elektromobily nepotrebujú ani manuálnu prevodovku. Stručne povedané, menej komponentov znamená tiež nižšie náklady na údržbu.

Menej komponentov, menej údržby

K automobilovým dielom, ktoré si vyžadujú pravidelnú údržbu, patria napríklad brzdy. Tieto sú však v elektromobile namáhané menej, a preto sa nemusia tak často obnovovať. Okrem iného to súvisí s rekuperáciou. Pri brzdení sa kinetická energia vozidla mení na energiu elektrickú a tá sa následne získava späť. Rekuperácia funguje tiež ako brzdenie motorom, brzdový systém je tým menej zaťažený a neopotrebováva sa tak rýchlo ako pri automobile so spaľovacím motorom. Okrem toho sa musí skontrolovať riadenie, klimatizácia, kolesá a pneumatiky. Servisnú prehliadku je nutné vykonať v podobných intervaloch ako pri vozidlách so spaľovacími motormi.

Zatiaľ čo niektoré typické diely spaľovacieho motora odpadajú, iné diely špeciálne pre elektromobily do servisného zoznamu pribudnú. Patrí tu batéria, ktorá musí byť vizuálne skontrolovaná: V rámci všeobecnej údržby sa kontroluje konektor a nabíjacie káble, ako aj stav batérie.

Sledujte stav batérie

Väčšina elektromobilov disponuje lítium-iónovou batériou. Ten, kto sa chce k batérii správať obzvlášť ohľaduplne, ten by nemal nechať vozidlo stáť dlhšiu dobu s batériou nabitou pod 20 percent. Podobne ako pri smartfónoch, ktoré sú tiež napájané lítium-iónovými batériami, ovplyvňuje životnosť batérie v elektromobiloch spôsob ich nabíjania. Nabíjanie striedavým prúdom, napríklad prostredníctvom domácej elektrickej zásuvky, je výhodnejšie ako nabíjanie rýchlonabíjacími stanicami s jednosmerným elektrickým prúdom. Keďže batéria je najdrahším náhradným dielom automobilu, šetrné zaobchádzanie sa vyplatí.

Majitelia elektromobilov by mali venovať pozornosť ešte jednému komponentu, ktorý sa rýchlo opotrebuje: pneumatikám. Elektromobily môžu pri rozjazde využívať oveľa vyšší krútiaci moment ako väčšina ostatných vozidiel. Ak pravidelne využívate vysoký krútiaci moment, je to vždy na úkor profilu pneumatík. Mierny rozjazd sa teda vždy vyplatí. Pri kúpe a údržbe pneumatík treba brať do úvahy špeciálne požiadavky elektromobilov.

O 35 percent nižšie náklady na servis ako pri vozidlách so spaľovacími motormi

Napriek tomu, že elektromobily majú v porovnaní s automobilmi s konvenčným spaľovacím motorom niektoré odlišné požiadavky na pravidelný servis, sú podľa zistenia nemeckého inštitútu pre motorové vozidlá (IFA "Institut für Automobilwirtschaft") sú náklady na údržbu a opravy elektromobilov sú o 35 percent nižšie ako náklady pri porovnateľných vozidlách so spaľovacím motorom. Podľa aktuálnej spoločnej štúdie nemeckého inštitútu pre motorové vozidlá (Institut für Automobilwirtschaft) a spoločnosti "DEKRA" budú už v roku 2020 celkové náklady na elektromobil vrátane nákupu, spotreby elektriny, pravidelnej údržby a údržby a opráv o 3,2% nižšie ako náklady na vozidlo so spaľovacím motorom, a to aj bez započítania environmentálnej dotácie alebo možnosti bezplatného nabíjania.

Ak nastane čas pravidelnej servisnej prehliadky vášho elektromobilu, môžete vyhľadať akýkoľvek servis, ktorý je schopný urobiť prehliadku podľa noriem výrobcov. Prácu na vysokonapäťovom systéme však môžu vykonávať len špeciálne vyškolené firmy a vhodne vybavené servisy. Pred začatím práce na vozidle, musí mechanik skontrolovať, či je vysokonapäťový systém skutočne bez napätia, aby mohol prácu vykonať bez problémov. V zásade platí: Ak kvôli pravidelnému servisu navštívite certifikovaný servis, môžete mať istotu, že budú splnené všetky potrebné kritériá.

Golf 1.4 TSI BMT 110 kW - Spotreba paliva v l/100: v meste 6,3 / mimo mesta 4,5 / kombinovaná 5,1; kombinované emisie CO2 v g/km: 118; trieda energetickej efektivity: B