Nové štandardy pre hodnoty spotreby paliva.

Približuje sa reálnej spotrebe: WLTP upravuje hodnoty spotreby. Od septembra 2017 platia pre osobné vozidlá, ktoré prichádzajú na trh, nové hodnoty spotreby, ktoré sú získavané podľa štandardov WLTP. WLTP je skratka pre Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure a predstavuje celosvetovo jednotný testovací štandard pre určenie spotreby paliva a emisií. Tu zistíte, čo to znamená pre vás a váš automobil Volkswagen.

Start Video

Väčšia transparentnosť vďaka WLTP. WLTP reformuje proces merania a testovania automobilových výrobcov. Nižšie nájdete prehľad všetkých dôležitých údajov k novému štandardu.

Čo je to WLTP?

Ten, kto si chce kúpiť auto, toho zaujímajú hodnoty spotreby a emisií. Tu sa dočítate, ako sa tieto hodnoty budú v budúcnosti získavať pomocou novej testovacej metódy.

Dobré dôvody pre zavedenie WLTP.

Na základe reálnych jazdných údajov získaných z celého sveta bude WLTP v budúcnosti dodávať realistickejšie hodnoty spotreby. Prečítajte si, aké zmeny nastanú po zavedení novej testovacej metódy.

NEDC a WLTP.

Štandard WLTP nahradí od septembra 2017 merací cyklus NEDC (New European Driving Cycle). Nové testovacie metódy zabezpečia realistickejšie hodnoty. Aké rozdielne sú tieto metódy v praxi, sa dočítate tu.

NEDC a WLTP: porovnanie cyklov. Dlhšie vzdialenosti, kratšie zastávky. So štandardom WLTP sa testovacou metódou meria spotreba paliva a emisie CO2 jedného vozidla. Jazdné cykly sa odlišujú takto.

Prehľad jazdného cyklu NEDC.

Normovaný jazdný cyklus NEDC platí pre všetky osobné vozidlá a ľahké úžitkové vozidlá. Európska komisia ho zaviedla v roku 1992 s cieľom zistiť spotrebu paliva a emisií a poskytnúť porovnateľné hodnoty. Nasledujúci prehľad prezentuje rámcové podmienky, ktoré sú základom tohto spôsobu merania.

Prehľad jazdného cyklu WLTP.

Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, v skratke WLTP, je celosvetovo harmonizovaný štandard na testovanie osobných vozidiel a ľahkých úžitkových vozidiel. Od 1. septembra má zaistiť podstatne dynamickejšie testovacie parametre, ktorých výsledkom budú realistickejšie hodnoty spotreby paliva. Ktoré to sú, vidíte tu.

Ciele novej metódy merania. Jazdný cyklus WLTP nanovo definuje testovacie parametre na určenie spotreby paliva a emisií. Prehľad výhod nájdete nižšie.

Transparentnosť.

V budúcnosti sa bude dať lepšie určiť skutočná každodenná spotreba automobilu.

WLTP zohľadňuje jazdný profil, ktorý sa čo najviac približuje využívaniu vozidla v každodennej premávke, ako predchádzajúci štandard NEDC. Pretože ten sa rovná umelému laboratórnemu testu a predovšetkým slúži na porovnanie rôznych vozidiel, než aby realisticky odrážal skutočnú spotrebu. Zatiaľ čo spotreba paliva bola doteraz meraná v laboratórnych podmienkach, nová metóda umožňuje vďaka vylepšeným testovacím parametrom presnejšiu prognózu skutočnej spotreby vozidla. Cieľom štandardu WLTP je simulovať čo najrealistickejšie jazdné vlastnosti. A dosiahnuť tak podstatne reálnejšie výsledky.

Štandardy.

Nový štandard WLTP zabezpečuje celosvetovo porovnateľné výsledky testov.

Jedným z hlavných cieľov štandardu WLTP je jednotné určovanie emisií a spotreby paliva pre rôzne druhy pohonu, ako napríklad benzín, nafta, CNG alebo elektrina. Pri korektnom dodržaní postupu merania podľa cyklu WLTP musí automobil rovnakého typu vykazovať kdekoľvek na svete rovnaké testovacie výsledky. Táto nevyhnutná porovnateľnosť je dôvodom, prečo sú nutné laboratórne merania.

Preto sa spotreba paliva a emisie spoľahlivým a reprezentatívnym spôsobom určuje v rámci dynamického jazdného cyklu na valcovom dynamometri.

Ochrana klímy.

Realistické údaje o spotrebe paliva pomáhajú dosiahnuť medzinárodne stanovené ciele pre ochranu klímy a znižujú zaťaženie životného prostredia.

Zníženie emisií CO2 je ústrednou témou pri vývoji automobilov. WLTP umožňuje kontrolu a dodržiavanie medzinárodne platných limitov pre emisie CO2.

V roku 2010 bolo len v Európskej únii vyprodukovaných 4,72 ton emisií CO2, 19 % z toho prostredníctvom cestnej dopravy*. Preto chce Európska únia do roku 2020 znížiť produkciu emisií o 20 %. Tento cieľ sa má dosiahnuť aj pomocou štandardu WLTP. Pretože rovnako ako spotreba paliva, aj produkcia emisií CO2 jedného vozidla závisí od špecifického modelu. Štandard WLTP vytvára väčšiu transparentnosť pri porovnávaní energetickej spotreby a emisií CO2 rôznych automobilov. Namerané hodnoty sú nezávislé od výrobcu a typu vozidla. A majú tendenciu byť vyššie ako pri cykle NEDC. Preto sa dá očakávať, že jednotlivé modely a ich motory budú s ohľadom na ochranu životného prostredia optimalizované.

 

*) Údaje sú použité z dokumentu "Mobilita budúcnosti - bezpečná a testovaná", 16.03.215, TÜV e.V.

**) Údaje sú použité z dokumentu "Regulácia emisií CO2 pre osobné vozidlá" vydaný Nemeckým ekonomickým inštitútom v roku 2013.

Jednoducho šetrite palivo. Spotreba paliva vášho vozidla závisí od mnohých faktorov, ktoré vy nemôžete ovplyvniť. Napriek tomu viete pomocou jednoduchých trikov výrazne znížiť spotrebu paliva.

Uvoľnenou jazdou znížite spotrebu paliva.

Jazdíte moderným a predvídavým štýlom.

Polovičný stres, dvojnásobné úspory. Ten, kto jazdí kľudne a plynulo, brzdí menej, prúdi s premávkou, nechá vozidlo rolovať na voľnobeh a využíva pritom zotrvačnosť, spotrebuje podstatne menej paliva a jazdí uvoľnenejšie. Aj na diaľnici jazdíte namiesto 160 km/h radšej rýchlosťou 130 km/h a ušetríte palivo. Predvídavý štýl jazdy predchádza tvorbe dopravnej zápchy.

V pravom čase radiť, menej tankovať.

Vždy jazdíte s najvyšším možným prevodovým stupňom.

Pri rýchlosti 30 km/h zaradíte tretí prevodový stupeň - skoršie radenie prevodových stupňov pomáha šetriť palivo. Škodí motoru jazda v nízkych otáčkach? To je mýtus. Motorom TDI a TSI vyhovuje, keď pri rýchlosti 30 km/h zaradíte tretí prevodový stupeň, pretože už pri 2 000 otáčkach za minútu vyvíjajú prekvapivý krútiaci moment. Druhý prevodový stupeň zaraďte takmer hneď po tom, ako sa s vozidlom pohnete. A pri radení prevodových stupňov smerom hore môžete jeden stupeň preskočiť. Vždy zaraďte najvyšší možný prevodový stupeň. Mať pri rýchlosti 50 km/h zaradený piaty prevodový stupeň je pre väčšinu vozidiel v poriadku. Pokiaľ vaše vozidlo jazdí plynulo a akusticky komfortne, nie sú otáčky príliš nízke.

Nechajte vozidlo jednoducho plachtiť.

Využívajte odpojenie vstrekovania paliva.

Spotreba 0,0 litra - jazda s nulovými nákladmi. S dobrou technikou jazdy môžete skutočne šetriť palivo. Viete, ako môžete dosiahnuť hodnotu okamžitej spotreby presne 0,0 l/100 km? Jazdou bez plynu so zaradeným prevodovým stupňom! Vďaka odpojeniu vstrekovania dôjde k prerušeniu dodávky paliva do motora, ktorý v tomto režime nespotrebuje žiadne palivo. Najvhodnejšia doba na využívanie tejto šikovnej metódy je vtedy, keď dodatočne profitujete z brzdného účinku motora, napríklad pri jazde z kopca alebo pri dojazde na červenú na križovatke. Spotreba výrazne klesne aj pri vyšliapnutí spojky. Tento štýl jazdy je mimoriadne efektívny vtedy, keď vďaka predvídavej jazde, môžete vozidlo nechať plachtiť na dlhých trasách.

Väčší komfort, nižšia spotreba.

Používajte príslušenstvo primerane.

Pri správnej voľbe ušetríte až 2 litre paliva. Vďaka príslušenstvu je jazda pohodlnejšia, no keď ho využívame nadmerne, žiaľ aj drahá. Napríklad klimatizácia spotrebuje palivo a vôbec nie málo. Pre zníženie a udržiavanie teploty v interiéri vozidla uprostred leta, spotrebuje klimatizácia pri nízkych rýchlostiach až 2 l paliva na 100 kilometrov! Teplota v interiéri sa pritom dá znížiť aj tak, že vozidlo pred jazdou dobre vyvetráme a chvíľu jazdíme s otvorenými oknami. Počas jazdy jednoducho vždy skontrolujte, aké príslušenstvo práve používate a ktoré z toho skutočne potrebujete.

Udržiavajte správny tlak a šetríte.

Skontrolujte si tlak v pneumatikách.

Trochou vzduchu ušetríte až 15 percent. Úspora paliva začína už pred jazdou - jednoduchou kontrolou tlaku v pneumatikách! Valivý odpor môže ovplyvniť celkovú spotrebu paliva až o 15 percent. Keď máte pneumatiky nahustené na tlak doporučený pre maximálne zaťaženie vozidla (tieto hodnoty sa nachádzajú na vnútornej strane krytky otvoru palivovej nádrže), valivý odpor sa zníži, čím sa zníži aj spotreba paliva. Aj pri kúpe pneumatík dbajte na najnižší možný valivý odpor - môžete tým ušetriť až 3 percentá paliva, okrem toho sú aj tichšie.

Jazdou so zahriatým motorom šetríte palivo.

Vyhnite sa jazdám na krátke vzdialenosti.

Spojením viacerých ciest ušetríte viac paliva, pretože motor spotrebuje najviac paliva vtedy, keď je studený. V podstate to znamená toto: Ak budete pravidelne jazdiť len na krátke vzdialenosti, vaša spotreba paliva dosiahne rýchlo hodnotu 30 l/100 km! Ak však vybavíte všetko počas jednej cesty, šetríte palivo. Pretože v takom prípade dosiahne váš motor skôr odpovedajúcu prevádzkovú teplotu a spotrebuje podstatne menej paliva.

Dobré mazanie, vysoká úspora.

Používajte olej s nízkou viskozitou.

Kvalita môže ušetriť až 5 percent paliva. Čím skôr je motor dobre premazaný, tým rýchlejšie produkuje nižšie emisie. Veľmi dôležité je to pri studených štartoch a jazdách na krátke vzdialenosti. Dobrý motorový olej musí spĺňať predovšetkým jedno, rýchlo sa rozptýliť vo svojich útrobách.

Tieto oleje sú neprekonateľné. V porovnaní so štandardnými olejmi znížite prostredníctvom olejov s nízkou viskozitou spotrebu paliva až o 5 percent. Preto sa takmer všetky modely Volkswagen z výroby dodávajú s olejmi s nízkou viskozitou.

Cesta najnižšieho odporu.

Znížte odpor vzduchu.

S nižším odporom vzduchu jazdíte efektívnejšie. Ideálne aerodynamické tvary sú kľúčom k nízkej spotrebe paliva, hlavne pri vyšších rýchlostiach. Karoséria vášho vozidla Volkswagen je navrhnutá tak, aby vytvárala čo najmenší odpor vzduchu. Strešné nadstavby, ako sú nosiče bicyklov a strešné boxy túto výhodu do veľkej miery zhoršujú. Odstránenie nosičov lyží a bicyklov medzi dvomi športovými víkendami má veľký význam pri úspore paliva.

 

Šetrenie môže byť také ľahké.

Zbavte sa zbytočnej záťaže.

Keď odstránite každé nepotrebné kilo záťaže, môže ušetriť až 0,3 litra paliva. Každé kilo batožiny vás stojí náklady na palivo. Presnejšie, hmotnosť 100 kilogramov môže zvýšiť spotrebu paliva až o 0,3 l/100 km. Preto pravidelne kontrolujte obsah vášho batožinového priestoru. Šetriť môžete aj pri tankovaní paliva, tým že nádrž budete tankovať len do polovice. Pretože plná nádrž zvyšuje hmotnosť, a teda aj spotrebu paliva.

Otázky a odpovede Najdôležitejšie otázky a odpovede k novým hodnotám spotreby paliva.

Čo je to jazdný cyklus?

Jazdný cyklus definuje, za akých predpokladov je pri automobiloch meraná spotreba paliva a emisií CO2. Cieľom je simulovať čo najreálnejšiu priemernú jazdu. Aby mohol výrobca pri procese registrácie a pri predaji vozidla udávať porovnateľné hodnoty, určuje jazdný cyklus isté rámcové podmienky, ako napríklad počiatočnú teplotu, rýchlosť a dĺžku merania.

Čo je to NEDC?

Nový európsky jazdný cyklus (New European Driving Cycle, v skratke: NEDC) bol zavedený Európskou úniou od 01.07.1992. Mal zaistiť jednotné stanovenie emisií a spotreby paliva špecifických pre jednotlivé vozidlá a postarať sa o lepšiu porovnateľnosť medzi vozidlami. Neprezentuje však skutočnú spotrebu paliva v každodennej prevádzke.

Čo je to WLTP?

Od septembra 2017 bol zavedený nový celosvetovo jednotný testovací cyklus WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). WLTP zohľadňuje, na rozdiel od testovacieho cyklu NECD, jazdné podmienky, ktoré sa viac približujú reálnej, každodennej prevádzke vozidla. Nová metóda má poskytnúť realistickejšie hodnoty spotreby paliva jedného vozidla a je založená na upravenom testovacom cykle s prísnejšími testovacími pravidlami.

Aký je rozdiel medzi štandardom NEDC a WLTP?

Testovací cyklus NEDC, ktorý bol zavedený Európskou úniou a do platnosti vstúpil v roku 1992, už nie je aktuálny, pretože nedokáže prezentovať individuálne jazdné podmienky v každodennej premávke. Nový štandard WLTP má zaručiť to, že hodnoty emisií a spotreby paliva namerané pri homologizácii jedného modelu budú zodpovedať hodnotám v reálnej prevádzke vozidla. Od štandardu NEDC sa preto odlišuje nielen postupom merania, ale aj samotným jazdným cyklom.

Novo definované testovacie parametre sú napríklad väčšia testovacia vzdialenosť, dlhšie časy jazdy, kratšie časy státia, vyššie priemerné rýchlosti a zohľadnenie voliteľnej doplnkovej výbavy. Tieto novinky vedú s pravidla k vyšším hodnotám spotreby paliva.

Odkedy platí štandard WLTP?

Nový cyklus WLTP je právne záväzný od 01.09.2017. Od septembra 2017 musia výrobcovia automobilov uvádzať pri všetkých nových osobných automobiloch a motoroch hodnoty spotreby paliva a emisií podľa štandardu WLTP. 

Od 01.09. 2018 musia byť pri všetkých nových vozidlách, vrátane existujúcich modelov uvádzané hodnoty spotreby paliva a emisie podľa štandardu WLTP.

Zmení sa ponuka modelov Volkswagen?

Nie, zatiaľ nie sú plánované žiadne zmeny v modelovej palete. Jednotlivé modely a ich motory síce musia byť optimalizované, aby boli ešte efektívnejšie a dosiahli pravidlám odpovedajúce nižšie hodnoty emisií. Kvôli zavedeniu nového štandardu WLTP nedôjde k ukončeniu výroby žiadnych modelov.

Existujú ešte ďalšie metódy?

Áno, existujú. Jazdné cykly pre meranie spotreby paliva a emisií vyvinuté v Japonsku (JC 08) a v USA (FTP 75) sa intenzívnejšie sústredia na špecifické situácie v reálnej mestskej premávke. Japonský jazdný cyklus zahŕňa napríklad veľa fáz "stop-and-go" a realizuje ich dvakrát - raz pri studenom štarte a jedenkrát pri teplom štarte.

Vaše ďalšie kroky